گیریکس های CVT (ثابت) برای اولین بار در ماشین های اولیه به کار رفت.به این صورت که دو دایره دوار یکی دایره ای که نیرو رو از موتور میگیره ودیگری نیرو رو به چرخ ها منتقل می کنه روي همديگه مماس ميشن.برای افزایش سرعت دایره چرخنده به سمت محیط دایره دیگر حرکت میکنه و باعث میشه تا سرعت خودرو زیاد و برعکس اگه به سمت داخل و مرکز حرکت کنه سرعت کم شده و گشتاور زیاد بشه.البته این کار بصورت دستی انجام میشده.

حدود 30 سال قبل ژاپنی ها طرح تکمیل شده گیربکس های CVT رو با شكلي نسبتا جديد دوباره شروع کردن.
یکی از اشکالاتی که سر راه این طرح به وجود می اومد خوردگی صفحات دوار بود ودیگری هم داغ شدن زیاد و ترکیدگی صفحات در اثر این دما بود .یکی دیگر از علت های ترک خوردگی و شکستن وجود نا خالصی حتی به مقدار کم بود که برای ساختن صفحات بی نقص و بدون آخال و مک حدود 25 سال وقت صرف شد تا برطرف بشه .برای روغن کاری بین صفحات نیاز بود تا روغن ویژه ای تولید بشه تا هم نیرو بین دو صفحه منتقل بشه و هم عمل خنک کاری و روغن کاری به بهترین وجه صورت بگیره.
اولین بار هم یکی از مدل های نیسان به این گیربکس مجهز شد و پس از آزمایش های زیاد تولید سری اون آغاز شد.
مزيت اين گيربكس ها هم اينه كه ميشه هميشه موتور رو در دور ماكزيمم نگه داشت و در بهينه ترين حالت ممكن كار كرد
غير از موارد بالا محدوديت گشتاور قابل انتقال و همچنين راندمان كمتر از گيربكسهاي دستي - ابعاد بزرگ و وزن زياد از دلايل اصلي محدوديت استفاده از اين گيربكسها است

ين گير بكسها شكلهاي متفاوتي دارن نمونه هاي تسمه اي هم من ديدم كه از دو مخروط كه نسبت به هم حركت ميكردن نمونه ديگه هم دو تا پولي ( همون فولي شاگرد مكانيكا) كه دو طرف V شكل آنها كه به هم نزديك ميشد و باعث ميشد قطر پولي بيشتر بشه
تو ايران هم كارهايي شده يكي از دوستام تو چرخشگر رو اين كار ميكرد اگه اطلاعاتي بدست آوردم حتما در اختيار
همه ميذارم

من فقط اضافه كنم كه اين گيرباكس تسمه ايي رو به نام واريوماتيك ميشناسن و تشكيل شده از دو تا پولي كه يكي به وسيله فنر دو طرف پولي رو فشرده كردن و دومي توسط وزنه هاي گريز از مركز يا نيوري وكيوم يا... فاصله دو طرف پولي رو تنظيم ميكنن.
تو مرسدس A كلاس جديد از اين استفاده شده توي چند خودوري ديگه هاي كه ماله چي مكيدونم سوبارو و اينا هم بودن ازش استفاده كردن توصنعت هم زياد كاربرد داره تو دريل ها و...
عيبش يكي توانايي كم عبور گشتاور(لغزشش تسمه) و دومي محدوديت عمر تسمه بوده كه دومي با استفاده از تسمه هاي فولادي تا حدي حل شده.

غير از موارد بالا محدوديت گشتاور قابل انتقال و همچنين راندمان كمتر از گيربكسهاي دستي - ابعاد بزرگ و وزن زياد از دلايل اصلي محدوديت استفاده از اين گيربكسها است

البته نوع ديگر اين گيربكسها تحت عنوان ratcheting CVT محدوديت هاي بالا را (غير از گراني و اندازه و وزن) را ندارد ولي در مقابل به سيستم كنترلي پيچيده اي نياز دارد هم طراحي شده.

در مجموع تكنولوژي اين گيربكسها جوان است و هنوز در دست تحقيقات