+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gif
    کاربر تازه وارد
    تاریخ عضویت
    Oct 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    25
    سپاس ها
    502
    سپاس شده:
    51 بار در 13 پست
    میزان امتیاز
    0
    Nasim is on a distinguished road

    Icon1 ارتباطات سازمانی موثر در مدیریت



    ارتباطات سازمانی موثر در مدیریت :


    در سازمان‏های معاصر، نظریه‏پردازان و مدیران کارکشته، از سال‏ها پیش به این حقیقت دست یافته‏اند که

    ارتباط موثر عامل دستیابی آنان به اهداف سازمانی، بالا رفتن تراز بهره‏وری و رضامندی کارکنان و

    ذینفع‏های راهبردی است. هر یک از موارد فوق می‏تواند به‏راحتی سازمانی را به اوج رسانده و یا آن را

    به حضیض سوق دهد، و ارتباطات موثر موجب و موجد آنها است. این توجه به‏ویژه در آغاز هزاره سوم

    میلادی شدت بیشتری یافته و مدیران را بر آن داشته است که با دقت و وسواس بیشتری به آنها بپردازند.

    چه که دریافته‏اند به اندک قصوری سازمان کار آمد آنها به سازمانی ناکارآمد و مخذول بدل خواهد شد.

    چگونه می‏توان ارتباطات موثر و بهینه را در سازمان بکار گرفت؟ چگونه می‏توان فضای کاری مناسبی

    بین کارکنان با خواسته‏ها و نیازهای گوناگون و با زمینه‏های فکری، تربیتی و نگرشی مختلف به‏وجود

    آورد؟ چگونه می‏توان با هزینه‏ای اندک رضایتی فراوان در کارکنان، سهامداران، عرضه‏کنندگان و

    مشتریان و ارباب رجوع به‏وجود آورد؟ پاسخ به این سئولات و صدها سئوال دیگری که می‏توان مطرح

    کرد در یک عبارت است و آن: «ارتباطات سازمانی موثر» می‏باشد. این دوره بر آن است

    که به نظریه‏ها و مفاهیم اساسی ارتباطات سازمانی پرداخته و قواعد و قوانینی جهان‏شمول حاکم بر آنها

    را بیابد و به‏گونه‏ای خودگرایانه روابط سازمانی مستتر در نظام سازمانی هزاره سوم را که مبتنی بر

    جریان آزاد و روان اطلاعات و ساز و کارهای رقابتی چشمگیر است تدوین و تبیین نماید.

    وجود سازمان وابسته به ارتباطات است و هر مديري معمولاً بيشتر وقت خودش را صرف برقرار كردن

    ارتباطات مي كند براي ايجاد هماهنگي بين عناصر مادي و انساني سازمان به صورت يك شبكه كار موثر و

    كارآمد ، برقراري ارتباطات مطلوب ضروري است ، زيرا وقتي ارتباطات برقرار نشود ، فعاليت سازمان

    متوقف مي شود و در واقع مي توان گفت كه مديريت كارساز به برقراري ارتباط موثر بستگي دارد .


    تعريف ارتباطات :

    در كتاب سازمان از تئوري تا عمل نوشته دكتر ايران نژاد پاريزي و دكتر پرويز ساسان گوهر ، ارتباطات

    اين گونه تعريف شده است (( ارتباطات عبارت است از فرآيند ارسال اطلاعات از طريق يك شخص به

    شخص ديگر و درك آن توسط شخص گيرنده )) يعني انتقال و سهيم شدن در انديشه ها ، عقايد و واقعيت

    ها به گونه اي كه گيرنده آنها را دريافت و درك كند .


    در كتاب رهبري و كنترل نوشته جيمز استونر ارتباطات اين گونه تعريف شده است :

    ارتباطات فرآيندي است كه بدان وسيله افراد درصدد بر مي آيند در سايه مبادله پيامهاي نمادين به مفاهيم

    مشترك دست یابند .



    اهميت ارتباطات در مديريت

    اهداف آموزشي


    1- تعيين اركان ارتباطات در مديريت

    2- تعيين شيوه هاي مختلف ارتباطات در مديريت

    3- تعيين مزايا و معايب هر يك از شيوه هاي مختلف ارتباطات

    4- تعيين جريان ارتباطات در سازمان

    5- تعيين شيوه هاي بهبود ارتباطات سازماني

    6- تعيين شيوه ارتباطات موثر در گروهها و سازمان




    اهميت و هدف ارتباطات

    ارتباطات موثر به دو دليل براي مديران حائز اهميت است ، اولاً ارتباطات فرآيندي است كه مديران با

    استفاده از آن وظايف برنامه ريزي ، سازماندهي ، رهبري ، هماهنگي و كنترل را به انجام مي رسانند .

    ثانياً ارتباطات فعاليتي است كه مديران قسمت اعظم وقت خود را به آن تخصيص مي دهند . ارتباطات نه

    تنها وظيفه مدير را تسهيل مي كند ، بلكه وسيله اي است كه سازمان را با محيط خارج مربوط مي سازد ،

    به عبارت ديگر بايد گفت كه از طري ارتباطات هر سازماني به صورت سيستم باز در مي آيد و با محيط

    خارج ارتباط برقرار مي كند .

    ارتباطات را به عنوان خوني به حساب مي اورند كه در رگ حيات سازمان جريان دارد و نبودن ارتباطات

    باعث بروز اختلال در قلب سازمان خواهد شد .

    خلاصه اينكه بدون ارتباطات موثر انجام وظايف سازمان و ادامه حيات آن امكان پذير نخواهد بود .

    (( هنري مينتز برگ )) عامل ارتباطات را به عنوان يكي از مهمترين عوامل در ايفاي نقش مديران

    بيان مي كند .

    با استقرار مجاري ارتباطات صحيح بين رئيس و مرئوس 5 هدف ذيل تحقق مي يابد :

    1- رهنمود هاي مشخصي براي انجام موفقيت وظايف به مرئوسان داده مي شود .

    2- مرئوسان از عمليات و رويه هاي سازماني مطلع مي شوند .

    3- به كاركنان آموزش داده مي شود كه چرا شغل آنان در مجموعه سازمان از اهميت ويژه اي برخوردار است .

    4- زير دستان در مورد عمل كرد و اين كه كارشان را چگونه انجام مي دهند و چطور مي

    توانند پيشرفت حاصل كنند ، بازخورد لازم را به دست مي آورند .

    5- اطلاعات لازم به منظور وقوف بر هدفهاي سازماني در اختيار مرئوسان قرار مي گيرد .

    از آنچه گذشت چنين استنباط مي شود كه تمام وظايفي كه مدير انجام مي دهد ، به ارتباطات موثر بستگي

    دارد .

    جريان ارتباطات در سازمان :

    الف) ارتباط عمومي

    ب) ارتباط افقي

    ج) ارتباط مورب

    ارتباط در سطح عمودي

    ارتباط در سطح عمودي شامل زنجيره فرماندهي مي شود كه در سازمان مسير عمودي(بالاو پايين ) مي

    پيمايد . هدف ارتباطات رو به پايين اين است كه درباره هدفها و سياستهاي سازمان ، اطلاعات لازم به

    اعضا ء داده شود در حاليكه نقش اصلي ارتباطاتي كه مسير روبه بالا مي پيمايد اين است كه اطلاعاتي را

    درباره سطوح پايين تر سازمان به مقامات بالاتر سازمان مي رسانند .

    دو پژوهشگر به نامهاي پوتر و رابرتز( Porter and Roberts ) درباره اهميت ارتباطات عمودي

    در سازمان يك تحقيق انجام داده اند و به اين نتيجه رسيدند كه دو سوم ارتباطات مديران با سرپرستان و

    زير دستان برقرار مي شود .

    ارتباطات در سطح افقي

    معمولاً شبكه ارتباطي افقي داراي الگويي از جريان كارها يا امور در يك سازمان است كه بين اعضاي يك

    گروه ، بين گروه و گروه ديگر ، بين اعضاي دواير مختلف و بين نيروهاي صف و ستاد برقرار مي گردد .

    هدف اصلي از ارتباطات در سطح افقي اين است كه براي ايجاد هماهنگي و حل مسائل يك كانال مستقيم در

    سازمان بوجود آيد .

    ارتباطات مورب

    ارتباطات مورب هنگامي صورت مي گيرد كه افراد در سطوح مختلف كه رابطه گزارش دهي مستقيم ندارند

    با يكديگر مراوده برقرار كنند .

    شبكه هاي ارتباطي در درون سازمان

    شبكه ارتباطات : انگاره يا قالبي براي تماس ميان مراكز تصميم گيري به شمار مي رود .

    شبكه هاي ارتباطي را به طور كمي به دو دسته الف ) متمركز ب ) غيرمتمركز تقسيم بندي مي نمايند .

    شبكه ارتباطي متمركز شامل ارتباطي Y و شبكه ارتباطي ستاره اي و همچنين شبكه ارتباطي غيرمتمركز

    شامل شبكه ارتباطي زنجيره اي و شبكه ارتباط دايره اي است .

    شبكه ارتباطي غيرمتمركز براي وظايف پيچيده و شبكه ارتباطي متمركز براي وظايف ساده و دقيق مناسب

    هستند . ميزان رضايت در شبكه ها به ترتيب در شبكه دايره اي ، زنجيره اي ، Y و ستاره اي كاهش مي

    يابد . به عبارت ديگر ميزان رضايت در شبكه زنجيره اي بيشتر از شبكه Y و ميزان رضايت در شبكه Y

    بيشتر از شبكه ارتباطي ستاه اي است . شكل 5 مطالب فوق را به خوبي نشان مي دهد.

    انواع ارتباطات

    الف ) ارتباط كتبي ب ) ارتباط شفاهي

    هركدام از اين ارتباطات داراي مزايا و معايبي است كه به توضيح آنها مي پردازيم :

    الف : مزاياي ارتباطات كتبي

    1- ارتباطات كتبي شواهدي از رويدادها ، اقدامات و روند عمليات به دست مي دهد .

    2- سوابق مدون و مكتوبي براي مراجعات بعدي به وجود مي آورد .

    3- امكان سوء تفاهم و تفسير و تعبير غلط را كاهش مي دهد .

    ب ) معايب ارتباطات كتبي

    1- وقت زيادي صرف شود .

    2- براي اطمينان از اينكه گيرنده پيام را درست درك كرده است ، باز خورد وجود ندارد .

    3- مطالب مكتوب قبل از فراسيدن زمان مناسب براي ابزارشان ممكن است افشا شوند و در
    نتيجه كارآمدي خود را از دست بدهند .

    4- به واسطه ارتباطات كتبي روابط افراد بيشتر جنبه رسمي پيدا مي كند .

    مزاياي ارتباطات شفاهي

    1- ارتباط شفاهي ساده و مستقيم است . وقت كمتري مي گيرد و از حيث هزينه ارزانتر تمام مي

    شود .

    2- از تاخير و كاغذ بازي جلوگيري مي كند .

    3- محبت و رفاقت در سازمان به وجود مي اورد به واسطه تماسهاي شخصي موجب پديد آمدن

    احساس تعلق مي شود .

    4- به وسيله ارتباطات شفاهي هرگونه سوء تفاهم و برداشت نادرست برطرف مي شود .

    معايب ارتباطات شفاهي

    1- از ارتباطات شفاهي هيچ گونه سابقه اي برجا نمي ماند .

    2- ارتباطات شفاهي در جريان عبور از سلسله مراتب سازماني تحريف مي شود .

    3- وقتي كه فاصله جغرافيايي زياد باشد ، ارتباطات شفاهي نمي تواند به طور موثر انتقال يابد .

    4- گيرنده پيام ممكن است پيام را بر مبناي برداشت خودش تفسير كند و نه براساس قصد

    پيام دهنده .

    5- درباره پاسخهاي فوري نمي توان به دقت انديشيد و تامل كرد .

    5- شيوه سخن گفتن ، تون صدا و حركات صورت ممكن است كم و بيش معناي متفاوتي را

    به گيرنده پيام القا كند .

    موانع ارتباطات

    1- فقدان برنامه ريزي در ارتباطات

    2- موانع مربوط به پارازيت .

    الف )زمان نامناسب ب ) مجاري نامناسب ج ) اطلاعات غيرمافي يا نامناسب

    د ) مزاحمتهاي فيزيكي ه ) ساخت سازماني و ) زيادي حجم اطلاعات







  2. 7 کاربر از پست مفید Nasim سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

     

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0